Log på

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me

Foreninger

Netværksfinansiering

Hvad er Netværksfinansering?

Crowd funding eller Netværksfinansering på dansk, er en måde hvorpå man kan rejse penge til et projekt ved at indsamle både store og små bidrag fra en større gruppe bidragsydere - typisk via en online crowdfunding-platform.  


Forskellige slags Netværksfinansering:

Lånebaseret crowdfunding: Man udlåner til en (eller flere) virksomheder. Renten fastsættes af platformen (på baggrund af en kreditvurdering af låntageren) eller via en auktion blandt de interesserede långivere. Danske platforme: Lendino, Flex Funding og Kreditmatch.

Aktiebaseret crowdfunding:Man betaler et kontant beløb mod at få ejerandele i virksomheden. Ingen Danske. Crowdcube (UK), Fundedbyme (Sverige).

RewardbaseretcrowdfundingMan giver et kontant bidrag og modtager en ydelse – et produkt eller service. Kickstarter, Indiegogo og danske Boomerang.

Donationsbaseret crowdfunding:Ren donation (en gave) til virksomheden. Caremakerog Boomerang


Hvad er forskellen på Netværksfinancering (crowd funding) og crowd sourcing?

Ved Netværksfinancering biddrager man financielt til et projekt, som ellers udformes og udføres af en anden.

Crowd funding

 

Ved Crowd Sourcing er man med til at skabe selve projektet.

Crowd sourcing 

  

Eksempler på platforme:   

www.booomerang.dk 

www.kickstarter.com 

www.caremaker.dk  

 

Sådan kommer du i gang: 

  1. Definer: Hvad I søger penge til? Hvorfor? Hvor mange penge? Hvorfor præcist så mange penge? Hvornår starter projektet? Hvad er deadline for indsamlingen?
  2. Find det site der passer bedst til jeres projekt.
  3. Meld jeres indsamling til indsamlingsnævnet og undersøg skatteregler.
  4. Lav en profil på det site du har valgt. Her beskriver du projektet: hvorfor er det vigtigt? Hvorfor skal læseren engagere sig? Hvordan kan læseren engagere sig? Lav gerne en video, hvor du beskriver og viser hvilken vision du har for projektet.
  5. Biddrag selv. Det er svært at få folk til at være de første biddragsydere - de fleste vil helst være dem, der får projektet til at lykkes, altså dem, som giver de sidste hundrede kroner, som gør at projektet kan blive til noget.
  6. Indbyg incitamenter for dine bidragsydere
  7. DELDELDEL projektets profil til alle du kender, og bed dem dele i deres netværk! Brug sociale medier til at engagere din målgruppe. Fortæl det til din familie, venner, kollegaer, bekendte og bed dem donere eller at dele budskabet i deres netværk. Gerne inden for de første 24. timer, da det kan være afgørende for at opnå success. 
  8. Hold løbende dine bidragsydere og potentielle bidragsydere underrettet om hvad der sker med projektet. Lav en fortælling de gerne vil være en del af, og som de gerne vil have skal lykkes.

Sørg for at alle, der er blevet lovet en reward/produkt, modtager det de er blevet lovet.